måndag 4 mars 2013

▼ gör det själv - klädhängare

Fick en fråga tidigare idag om min gren jag har att hänga kläder på. Tänkte att jag lika gärna kan passa på att visa hur jag har gjort den, det är superlätt och supersnyggt om ni frågar mig! Bara fantasin sätter gränser, glöm aldrig det. (vissa bilder är från mitt förra rum, resultatet är från mitt nuvarande)

Du behöver:
- En gren - ut och leta i skogen efter den perfekta grenen som just du tycker hade varit snygg att hänga upp. Det gäller att hitta den där perfekta grenen som funkar till just kläderna, den måste vara relativt rak så att kläderna kan hängas upp utan att allt samlas i mitten pga lutning. 
- Kniv
- Sandpapper
- Vit färg (eller annan färg om så önskas)
- Ståltråd - se till att ståltråden inte är allt för tjock så att den är lättformad, är den för tjock så är det svårt att få den att hänga snyggt och blir för "formad/ojämn" på vägen trots tyngden från kläderna.
- Skruvar
- Pluggar
- Avbitare
- Häftpistol
- Borr
Gör såhär:
- Leta upp en gren som du ska jobba med. Se även till att den inte är för tunn, den måste hålla!
- Tälj/slipa grenen tills den är jämn, slät och fin.
- Måla grenen med färg, jag valde vit. (tog vanlig väggfärg..)
- När du ska sätta upp den: Borra hålen i taket där du vill ha den, i med pluggar och skruva fast skruvarna så att skruven sticker ut en liten bit från taket. Där ska du sedan snurra fast ståltråden.
- Mät ut hur högt upp/hur lågt grenen ska hänga, glöm inte att vika ståltråden dubbel så att grenen hänger emellan ståltråden, den ska med andra ord ligga emellan varje ståltråd. Du behöver två lika långa bitar.
- Häng något som väger lite grann på grenen när du provar dig fram för att få rätt höjd, (ta hjälp!) snurra sedan ståltråden runt skruvarna i taket så att grenen hänger där den ska.
- Häng upp lite kläder på grenen och se så att den håller, håll sedan grenen som du vill ha den (om den ser speciell ut på ena sidan som min tex) och häfta sedan fast ståltråden på baksidan av grenen så att den inte flyttar på sig utan hänger som du vill hela tiden.
RESULTATET ↓

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥