lördag 2 februari 2013

Minttoppar

Innan jul lovade jag att dela med mig av ett recept på kakor som blev en julklapp. Jag har helt glömt bort det och hittade dessa bilder nu, så här har ni recept och förklaring på hur man bakar minttoppar. (utan mint..) ;) Receptet kommer ifrån 7 sorters kakor.
Du behöver: (ca. 60 st)
- 1 dl florsocker
- 200g smör/margarin
- 1 dl potatismjöl
- 4 dl vetemjöl
Granering:
- 100g mörk blockchoklad (jag valde ljus)
- 3-4 droppar pepparmyntsolja (detta tog jag bort)
Gör såhär:
- Blanda florsocker, margarin och de båda mjölsorterna.
- Rulla degen till små bollar och lägg dom på smord plåt eller bakplåtspapper.
- Gör en liten fördjupning i kakans mitt, så att du kan droppa ner chokladen där.
- Grädda mitt i ugnen på 175* i ca 10 minuter.
- Låt kakorna svalna, smält blockchokladen i ett vattenbad (eller försiktigt i mikron).
- Droppa i pepparmyntsoljan om du ska ha det.
- Fyll kakornas fördjupning med choklad och låt de stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥