söndag 13 januari 2013

Vaniljpannacotta

Jag syndade med att baka lite vaniljpannacotta igår, så gott det är! Var längesedan jag bakade kakor och efterrätter så det kliade lite i baknings-fingrarna helt enkelt.
Du behöver: (4 st små formar)
- 4 dl vispgrädde
- 0,5 dl socker
- 1 st vaniljstång (alt. ca 1 msk vaniljsocker)
- 1,5 blad gelatin
Gör såhär:
- Lägg gelatin-bladen i vatten så att de blir mjuka.
- Häll upp grädden i en gryta och tillsätt sockret.
- I med de mjuka gelatin-bladen och låt det sjuda på låg värme. Inte koka!
- Smaksätt med ca 1 matsked vaniljsocker (smaka av) eller 1 vaniljstång - jag valde vaniljsocker.
- Häll upp i formar och in i kylen i ca 4h.
- Dekorera med något du tycker är gott då de stelnat!

2 kommentarer:

  1. Åå, pannacotta som är så gott. Har du provat med lime någon gång? Det är underbart :}

    SvaraRadera
  2. Det har jag faktiskt aldrig provat men kan tänka mig att det är riktigt gott. Tack för tipset, får ta och testa det nästa gång! :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! ♥