onsdag 23 januari 2013

Vanilj och chokladmuffins

Igår bakade jag muffins vilket jag väldigt sällan bakar då jag tycker att just muffins alltid blir torra och tråkiga. Ska man baka muffins känns det roligare att ha någonting i dom, exempelvis chokladbitar. Det hade jag inte hemma igår och tanken var först att göra med apelsin, men sedan slutade det med att jag gjorde choklad och vanilj - helt vanliga ändå med andra ord! (ändrade i receptet och gjorde hälften) 
Men de blev faktiskt väldigt goda och en ganska "knaprig/ lagom hård" yta på dom. Använder sällan samma recept så detta var ett nytt från matklubben.
Vanilla muffin (HÄR)
Du behöver:
- 250g margarin
- 3 dl socker
- 4st ägg
- 2 tsk bakpulver
- 1 msk vaniljsocker
- 5dl vetemjöl
(- 1 msk kakao)
Gör såhär:
- Vispa smör och socker pösigt.
- Rör i ett ägg i taget under kraftig omröring. (lättast är att använda elvisp)
- Blanda sist i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. (+ kakao)
- Gör du som jag gjorde: Dela upp smeten i två bunkar och häll i vaniljsocker i ena och kakao i andra, på så vis får du två smaker på en sats. Jag gjorde halva satsen och fick totalt 12 st lagom stora - varav 6st vanilj och 6st choklad.
- Häll i smeten i muffinsformar.
- Grädda i mitten av ugnen (175*) i ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥