fredag 11 januari 2013

Taco-piroger!

Hemmagjorda piroger var så otroligt gott, att jag inte har gjort det tidigare. Man fyller dom med vad man tycker är gott, jag valde taco-piroger denna gången. Supergott!
Tanken var att göra receptet nedanför, då jag vill testa laga lite mer nyttigare mat nu när både jag och mamma är i full gång med träningen igen. Men vi hade inget grahamsmjöl hemma så tog vanligt. Gjorde 4 st om man ser till receptet, så delade på 2, 2 gånger för att få fram mina mått. Fick totalt 5 rejäla piroger!
Du behöver: (degen) 16st
- 50 g jäst
- 5 dl mjölk
- 1/2 dl olivolja
- 3 dl grahamsmjöl
- 10 dl vetemjöl
- salt (stod inte med i receptet men på beskrivningen, tips är att ta i lite i taget och smaka på degen tills det blir lagom)
- 1 ägg (pensling)
Fyllningen:
- Köttfärs
- Lök
- Röd chilipeppar
- Taco kryddmix
- Grädde

Gör såhär: 
- Smula ner jästen i en bunke.
- Värm upp mjölken till 37*C (lättast är att mikra och använda termometer)
- Häll i lite av mjölken och blanda så att jästen löser upp sig, häll sedan i resten av mjölken.
- Häll i oljan och blanda, sedan ner med mjölet.
- När du har blandat och knådat till en smidig deg (gör inget om den är lite kletig) så ska den jäsa under duk i 40 min.
- Under tiden: Förbered fyllningen. Stek lök och köttfärs. Hacka ner röd chilipeppar i små bitar och släng ner i köttfärsen när den är färdigstekt.
- Häll ner lagom mycket taco-kryddmix och smaka av så att det blir lagom starkt.
- Häll i lite grädde, inte så att det blir en sås utan bara så att det blir lite krämigare.
Efter 40 minuter
- Knåda ut degen så att det blir lagom med mjöl, kavla sedan ut till små fyrkantiga/runda bitar och fyll halva med köttfärs. (se bild)
- Vik sedan över den andra kanten och tryck med fingrarna runt om så att de håller ihop innehållet.
- Vispa sedan upp ett ägg med en gaffel och pensla över alla pirogerna.
- In i ugnen i ca 12 minuter på 225*C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥