onsdag 23 januari 2013

Kycklingspett

Här kommer ett riktigt gott recept, av mig och min spralliga hjärna som var framme igen härom dagen. Stekt potatis med kycklingspett och grönsaker!
Du behöver:
- Potatis
- Purjolök
- Morötter
- Paprika
- Lök
- Sparris
- Smör
- Kyckling
- BBQ
- Sweet chili
- Five peppers
- Vitpeppar
Gör såhär:
- Skala potatisen och morötterna. Dela i skivor och stavar och lägg i skålar.
- Hacka lök, purjolök och dela ner paprikan.
- Dela kycklingen i smala bitar och trä på spetten. Klipp av de så att de får plats i formen.
- Krydda kycklingen med BBQ, sweet chili, vitpeppar och five peppers.
- Gosa in det med fingrarna så att alla kycklingspett får kryddor.
- Häll lite vatten på så har det något att koka i inne i ugnen.
- Ställ in i ugnen på 175-200* och låt stå minst 30-40 minuter. (osäker, håll ett öga och se om de är färdiga emellanåt)
- Jag bakade hemmagjort bröd under tiden också, se till att börja med det i tid om du ska göra det. Mitt bröd jäser i 15 minuter så jag började med det och gjorde klart det på slutet då det bara ska vara inne i ugnen i 12 min.
- Koka potatisen ett par minuter så att den blir lite lite mjuk.
- Stek potatisen med vitpeppar, salt och purjolök i en stekpanna.
- Koka broccoli och stek till paprikan lite lätt. Stek sedan sparrisen precis innan servering, glöm inte salta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥