måndag 21 januari 2013

Dinkel müsli naturell

Igår var vi och handlade och just nu när jag har börjat ta träningen på allvar och går in för det så vill jag gärna byta ut det mesta - både lagad mat och frukost, till nyttigare varor. Allt kan man inte byta ut, så är det bara men det mesta går självfallet att ändra på. Största delen av det vi handlade bestod av grönsaker och frukter så nyttig mat ska det definitivt lagas här i huset. Jag testade iallafall müslin nedanför - Dinkel naturell. Jag äter detta tillsammans med vanilj yoghurt och kanel, men jag är väl inte direkt super-förtjust i detta, det är som att äta havregryn i yoghurten. Inget jag skulle vilja rekommendera, men nyttigare än många andra flingor är det ju säkerligen ;)

Men som jag sa, man kan inte ändra på allt - man får välja ut och ändra mer med tiden. Man måste prova sig fram för att hitta det rätta att ersätta saker med, inte sant?

Har ni några goda och bra frukost-tips? Just frukost området har jag lite idé-torka på. Det är så tråkigt att äta samma sak varje dag, fler som håller med?

2 kommentarer:

  1. Här har du ett frukosttips, blir supergott och påminner otroligt mycket om flingorna START som finns i butik och är rätt dyra :-)

    7 dl havregryn
    1 dl honung
    0,5 dl olja, ex. solrosolja
    1 tsk vaniljsocker
    + Ev. smak,bär eller socker.
    ( Jag valde lite kanel)

    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Lägg honungen i en kastrull och smält den med vaniljsockret samt oljan.
    3. Blanda i havregryn
    4. Blanda ev. i kanel, nötter, frön eller annan smaksättning. Allt utom torkad frukt och russin som du väntar med.
    5. Bred ut flingblandningen i en långpanna och rosta flingorna i ca en kvart.
    6. Ta ut och vänd runt några gånger. Flingorna ska bli jämnt rostade.
    7. Ta ut långpannan och låt flingorna svalna. Vänd runt några gånger när de svalnar.
    8. När frukostflingorna har svalnat helt blandar du i hackad torkad frukt samt russin och häller upp frukostflingorna på rena burkar med lock eller i en eller två plastpåsar som du försluter.
    9. Dina hemgjorda rostade frukostflingor är nu reda att njutas med fil, yoghurt eller mjölk.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för tipset, det har jag aldrig testat så det ska jag prova någon dag! :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! ♥