söndag 30 december 2012

Köttgryta!

Igår blev det somsagt köttgryta här med tjejerna. Den blev god, men jag hade bytt till andra kryddor om jag gör om den. Men, som jag har sagt innan - man lär sig med tiden och förbättrar något varje gång man lagar något nytt! Så länge det går att äta och smakerna passar så har man ändå lyckats! :)

Du behöver:
- Kött (vi hade fläskytterfilé, hade jag gjort om det hade jag valt fläskfilé)
- Smör
- Lök
- Vatten
- Morötter
- Svamp (champinjoner)
- Grädde
- Persillade
- Tomatpuré
- Triple pepper
- Vitpeppar
- Vitlökssalt
- Kolorit
- Hönsbuljong
Gör såhär:
1. Dela ner köttet i små bitar, stek i smör, krydda med vitpeppar och triple pepper och lägg sedan över i en gryta. Stek löken och lägg sedan ner i grytan tillsammans med köttet.
2. Häll i vatten i grytan som täcker köttet och låt det stå och koka i ca 40 minuter. (beroende på hur mjukt kött du vill ha - personligen, ju mjukare desto godare) Lägg även i hönsbuljong!
3. Under tiden det kokar - efter en stund, lägg i skalade och delade morötter, och sedan även svampen efter ytterligare en stund.
4. I med grädde och persillade. Krydda sedan med vitlökssalt, triple pepper och vitpeppar. Tryck även i en klick tomatpuré. Använd kolorit för att få färgen rätt. Smaka av och känn efter vad som behövs för att få den där rätta smaken!
5. Servera med en god sallad och antingen ris, potatis eller kanske potatisgratäng.

Tips! Hade jag gjort om det så hade jag bytt ut triple pepper mot paprikapulver. Persillade kan man säkerligen också utesluta. Prova dig fram och ta sådana kryddor du tycker om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥