onsdag 12 december 2012

Hur du gör en god vaniljlatte

Jag har tidigare visat er hur jag gör min hemmagjorda latte (HÄR) och tänkte idag tipsa lite om hur man får till en god vaniljlatte. Nu har jag äntligen lärt mig och det kräver lite träning och ändring varje gång man gör den, man lär sig så småningom hur mycket syrup man ska ha - vilket jag tyckte var det svåraste! Se och lär:
Du behöver:
- Kaffe
- Mjölk
- Socker
- Vaniljsyrup (finns att köpa på maxi - står vid drinkmixarna!)
- Glas/bringare/shake
- Mixer
- Sked
Gör såhär:
- Koka kaffe och värm mjölk i mikron.
- Häll i yttepytte syrup i en kopp - inte ens bottnen fylld. Endast några droppar (se bild).¨
- Häll i kaffe till strax under hälften (det ska vara mer mjölk än kaffe).
- Mixa mjölken i en shake/bringare och låt det bli så skummigt som det går, häll sedan i det i kaffet och fyll muggen så gott det går. (jag tog för lite mjölk på bilden men orkade inte göra mer) Får inte all mjölken plats så se till att du har fått med skummet i första hand.
- Häll i en sockerbit (utan socker blir det inte alls samma smak - och det är inte samma sak som att ha socker i vanligt svart kaffe) Så ett tips är att inte utesluta sockret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥