tisdag 10 juli 2012

naanbröd & wook

Ikväll gjorde jag naanbröd och wook med grönsaker, nudlar, kyckling och svamp. Helt okej kvällsmat måste jag säga, nästa gång ska jag testa att ha i vitlök i bröden. Det kan nog vara ännu godare! :) Men man kan säkert testa att ha i lite andra kryddor med, för att få mer smak på dom. 

Receptet på naanbröden jag gjorde hittade jag här, och jag gjorde halva satsen för att 8 bröd kändes onödigt. (det blev 4 nu, och jag åt endast 1, så man kan minska ännu mer egentligen) Och egentligen ska man ha jäst i, men eftersom att jag inte hade det hemma och då måste det jäsa så letade jag upp ett med endast bakpulver. Tror att mitt hemkunskaps-recept är godare!

Naan bröd (8 st)
8 dl vetemjöl (+ lite till för att kunna kavla ut bröden)
1 msk bakpulver
1 tsk salt
1 dl vatten
2 dl turkisk yoghurt (alt. annan naturell yoghurt) - jag tog filmjölk..
1 ägg
(1 vitlöksklyfta)
olivolja
flingsalt

Man ska egentligen göra dessa i ugnen (250 grader 6-8min) och efteråt då pensla in i olja och lägga på lite salt, men jag gjorde som jag gjorde på hemkunskapen i 9an, stekte de i pannan på hög värme! (båda funkar nog bra, dock tror jag att de blir lite luftigare i ugnen. Det är bara att prova sig fram!)

Carolines wook
Lök
Svamp (champinjoner)
Kyckling i små, små bitar
Frysta grönsaker (koka de först, sedan hacka ner i små bitar)
Nudlar
Tomat (hacka ner i små, små bitar)
Thai chili (sweet chili)
Salt, peppar
Soya

Blanda ihop allt och häll i det i samma ordning som jag skrivit (löken ska ju stekas tillsammans med kycklingen och svampen för att bli klar, sedan häller man i grönsakerna och det som inte ska stekas lika mycket, samt nudlarna och alla kryddor)

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥