onsdag 15 maj 2013

Kladdkaka med digestive och nougat

Testade ett recept på en kladdkaka med nougat på toppen igår. Till detta la jag till en digestive-bottnen. Blev helt okej faktiskt! Hade jag gjort om den så hade jag skippat grädden i bottnen. Läs vidare om receptet så förstår ni vad jag menar. (tänkte helt fel där nämligen) jag gjorde halva satsen till min kaka. 
Du behöver:
- 100g smör
- 2 dl socker
- 2 ägg
- 1,5 dl vetemjöl
- 3 msk kakao
- 1 tsk vaniljsocker
- 125 g nougat (jag tog bara smala bitar)
+ digestivekex
+ vispad grädde
Gör såhär:
- Sätt ugnen på 175grader. Smält smöret på spisen.
- Ta bort kastrullen och häll i sockret och äggen. Blanda noga och tillsätt sedan resten av de torra ingredienserna.
- Krossa digestive i en skål. Vispa upp grädden (detta kunde man ha skippat - vilket jag la till själv) och blanda sedan med den smulade digestiven. - jag hade lite vaniljsocker i också. (jag tänkte att det inte lär hålla ihop annars, så det var helt onödigt med grädde. Räcker att lägga kexsmulorna i bottnen som de är bara)
- Över kexsmulorna så häller du på kladdkaks-smeten.
- Dela ner nougaten i bitar, smält eller liknande och placera överst på kakan.
- In i ugnen i ca 20 minuter på 175 grader.
- Ta ut kakan och låt den stå kallt/i frysen i minst 20 minuter.
- Servera med vaniljglass eller vispad grädde. Tips är vaniljgrädde, supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥