söndag 4 november 2012

Söndagsmiddag - duchesse-knyten!

Fick lite inspiration till kvällens middag så jag stack iväg och handlade lite och lagade ihop en fin-middag till mamsen! Lite wienerbröds-liknande bröd/potatis till kyckling. Gott och annorlunda!
Du behöver:
- Potatis
- Mjölk
- margarin
- vitpeppar, grillkrydda, aromat, persilja
- smördeg
- purjolök

Jag gjorde lite annorlunda jämfört med receptet jag hittade för jag hade inte exakt samma kryddor osv. Receptet ovanför är som jag gjorde.
1. Koka potatisen i små bitar ca 15-20 minuter
2. I sista minuten/precis innan de är färdiga - häll i lite purjolök
3. Krydda med ovanstående kryddor och häll i lite smör/margarin. Häll sedan på mjölk efter hand och vispa till en bra konsistens. Duchessen är klar!
4. Kavla ut smördegen till fyrkantiga tunna plattor. 
5. Lägg i en klick av duchessen i mitten och tryck ihop smördegen till små knyten. Sedan in i ugnen 20 minuter på 200c. Eller tills de får en gyllenbrun färg. 

Till detta gjorde jag kyckling som jag kryddade med grillkrydda, vitpeppar, salt, armomat och persilja. (jag vet, man ska inte krydda med fler än 3 på ett och samma.. men men!) Tomat, broccoli och gurka samt sås gjord efter att kycklingen har legat i pannan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ♥